Утренние Светильничные молитвы

Предлагаем ознакомиться: Утренние Светильничные молитвы с точным и подробным описанием.

Алексей Афанасьевич Дмитриевский (1856-1929) — византинист, историк Церкви, профессор по кафедре церковной археологии и литургики в Киевской духовной академии, Почетный член Императорского Православного Палестинского Общества. Вниманию читателя предлагается очерк А.А. Дмитриевского, в котором рассматриваются историческая судьба, содержание и значение утренних светильничных молитв в древней церковной практике. Для всех интересующихся литургикой и церковной историей.

Данный труд профессора Алексея Афанасьевича Дмитриевского пока не переведён в текстовый формат. В виде сканированного документа вы можете ознакомиться с ним по ссылке ниже.

← Светильничные Светильничные молитвы
Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона
Светильны →
Словник: Сахар — Семь мудрецов. Источник: т. XXIX (1900): Сахар — Семь мудрецов, с. 207—208 ( скан )

Светильничные молитвы — читает священник в начале вечерни, перед закрытыми царскими вратами, во время чтения предначинательного псалма («Благослови, душе моя, Господа!»), напоминая собой и Адама, изгнанного из рая и кающегося перед вратами его, и ходатая Иисуса Христа. Молитвы эти называются С. как потому, что в это время в храме возжигаются светильники, так и потому, что в них священник славословит Господа, живущего во свете неприступном, за дарование света невещественного и молит о просвещении им душ наших.

Изучаем церковное богослужебное пение:
последование службы,
песнопения дня,
святые дня.

Шестопсалмие.
Утреня в чине всенощного бдения начинается сразу после конечного вечернего «Аминь» чтением шестопсалмия.
Чтение Шестопсалмия сопровождается выключением света и тушением свечей перед началом и включением света и зажжением свечей в конце — это переход от вечерни к утрене, от Ветхого Завета к Новому. В Ветхом Завете не было того Света, той Славы, которые принес в Новый Завет Иисус Христос. Покаянные молитвы шестопсалмия ведут нас к Свету Христову, который «просвещает всех».

Свети́льничные моли́твы — молитвы, которые читаются священником на вечерне во время пения предначинательного 103-го псалма. Были составлены в IV веке.

Светильничные молитвы читаются перед закрытыми Царскими вратами с непокровенной головой. Священник символически изображает Адама (а в нём всё падшее человечество), потерявшего Рай и кающегося пред вратами его.

Во время чтения священником семи светильничных молитв, по церковному Уставу полагается зажигание свечей и лампад в храме – действие, которое символизирует ветхозаветные надежды, откровения и пророчества, относящиеся к грядущему Мессии, Спасителю – Иисусу Христу.

Господи щедрый и милостивый, долготерпеливе и многомилостиве! внуши молитву нашу и вонми гласу моления нашего, сотвори с нами знамение во благо. Настави нас на путь Твой, еже ходити во истине Твоей: возвесели сердца наша, во еже боятися Имене Твоего Святаго: зане велий еси Ты, и творяй чудеса, Ты еси Бог един, и несть подобен Тебе в бозех, Господи; силен в милости, и благ в крепости, во еже помогати, и утешати, и спасати вся, уповающия во Имя святое Твое.

Господи, да не яростию Твоею обличиши нас, нижé гневом Твоим накажеши нас: но сотвори с нами по милости Твоей – Врачу и Исцелителю душ наших. Настави нас ко пристанищу хотения Твоего: просвети очи сердец наших в познание Твоея Истины: и даруй нам прочее настоящаго дне мирное и безгрешное, и все время живота нашего, молитвами святыя Богородицы и всех святых.

Господи Боже наш, помяни нас, грешных и непотребных раб Твоих, внегда призывати нам святое Имя Твое, и не посрами нас от чаяния милости Твоея; но даруй нам, Господи, вся яже ко спасению прошения, и сподоби нас любити и боятися Тебе от всего сердца нашего, и творити во всех волю Твою.

Немолчными песньми и непрестанными славословленьми от святых Сил воспеваемый, исполни уста наша хваления Твоего, еже подати величествие Имени Твоему святому. И даждь нам участие и наследие со всеми боящимися Тебе истиною, и хранящими заповеди Твоя, молитвами Святыя Богородицы и всех святых Твоих.

Господи, Господи, пречистою Твоею дланию содержай всяческая, долготерпяй на всех нас и каяйся о злобах наших! помяни΄ щедроты Твоя и милость Твою: посети ны Твоею благостию, и даждь нам избежати и прочее настоящаго дне, Твоею благодатию, от различных козней лукаваго, и ненаветну жизнь нашу соблюди благодатию Всесвятаго Твоего Духа.

Боже Великий и Дивный, неисповедимою благостию и богатым промыслом управляй всяческая, и мирская нам благая даровавый, и поручивый нам обещанное Царство, обещанными благими путесотворивый нам и дне прешедшую часть, от всякаго уклонитися зла. Даруй нам и прочее непорочно совершити пред Святою Славою Твоею, пети Тя единаго Благаго и человеколюбиваго Бога нашего.

Боже Великий и Вышний, Един имеяй безсмертие, во Свете живый неприступнем, всю тварь премудростию создавый, разделивый между светом и между тьмою и солнце положивый во область дне, луну же и звезды во область нощи; сподобивый нас, грешных и в настоящий час предварити Лице Твое исповеданием, и вечернее Тебе славословие принести. Сам Человеколюбче, исправи молитву нашу, яко кадило пред Тобою, и приими ю в воню благоухания; подаждь же нам настоящий вечер, и приходящую нощь мирну; облецы ны во оружие света, избави ны от страха нощнаго, и всякия вещи, во тьме преходящия: и даждь сон, егоже во упокоение немощи нашей даровал еси, всякаго мечтания диавола отчужденный. Ей, Владыко, благих Подателю, да и на ложах наших умиляющеся, поминаем в нощи Имя Твое, и поучением Твоих заповедей просвещаеми, в радости душевней востанем к славословию Твоея благости, моления и молитвы Твоему благоутробию приносяще, о своих согрешениих, и всех людей Твоих, яже молитвами Святыя Богородицы, милостию посети.

  • Страниц: 32 стр., бумага офсетная
  • Размер: 20,7 х 14,6 х 0,6 см
  • Переплет: твердый
  • Гриф: МП РПЦ
  • ISBN : 978-5-88017-591-8
  • Вес : 150 г.
  • Количество в пачке : 20 шт.
  • Тираж : 1 500 экз.
  • Издатель : Издательство Московской Патриархии РПЦ, 2017 г.

Богослужебная книга «Молитвы светильничныя и утренния» среднего формата напечатана в два цвета церковно-славянским шрифтом. Текст украшен оригинальными буквицами и орнаментами.

Читайте так же:  Молитва чтобы парень сделал быстрее предложение

Издание включает светильничные молитвы, которые читаются священником на Вечерни во время пения предначинательного 103-го псалма, а также молитвы утренние, читаемые священником на Утрени во время шестопсалмия. И те и другие молитвы представлены в служебниках и читаются перед царскими вратами.

По благословению Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Кирилла.

По обычнем начале глаголем:

З а моли́тв святы́х оте́ц на́ших, Го́споди, Ису́се Христе́, Сы́не Бо́жии, поми́луй нас. А ми́нь (поклон).

С вяты́и Бо́же, Святы́и Кре́пкии, Свя­ты́и Безсме́ртныи, поми́луй нас (трижды, с поклонами). С ла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свя­то́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во́ веки ве­ко́м, ами́нь. П ресвята́я Тро́ице, поми́луй нас. Го­́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, про­сти́ беззако́ния на́ша; Святы́и, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша; и́мене Твоего́ ра­́ди. Г о́споди поми́луй (трижды). Слава, и ныне.

Отче наш , Иже еси́ на́ небесех. Да свя­ти́тся и́мя Твое́. Да прии́дет ца́рствие Твое́. Да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на́ небеси и на земли́. Хлеб наш насу́щныи даждь нам днесь. И остави́ нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́­шим. И не введи́ нас во искуше́ние. Но изба́ви нас от лука́ваго.

Г о́споди, Ису́се Христе́, Сы́не Бо́жии, поми́луй нас. А ми́нь. (поклон).

Г о́споди поми́луй (12 раз). Слава, и ныне.

П рииди́те, поклони́мся Царе́ви на́ше­му Бо́гу (поклон).

П рииди́те, поклони́мся Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему (поклон).

П рииди́те, поклони́мся и припаде́м к Самому́ Го́споду Ису́су Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему (поклон).

Таже, псалом 19

У слышит тя Господь в день печали, защитит тя имя Бога Ияковля. Послет ти помощь от Святаго, и от Сиона заступит тя. Помянет всяку жертву твою, и вся сожжения твоя тучна буди. Даст ти Господь по сердцу твоему, и весь совет твой исполнит. Возрадуемся о спасении твоем, и во имя Господа Бога нашего возвеличимся. Исполнит Господь вся прошения твоя, ныне познах, яко спасл есть Господь христа Своего. Услышит его с Небесе святаго Своего, в силах спасение десница Его. Сии на колесницах и сии на конех, мы же во имя Господа Бога нашего призовем. Тии спяти быша и падоша. мы же востахом и исправихомся. Господи, спаси царя и услыши ны, вонь же день аще призовем Тя.

Г осподи, силою Твоею возвеселится царь, и о спасении Твоем возрадуется зело. Желание сердца его дал еси ему, и хотения устну его неси лишил его. Яко предварил еси его благословением благостынным, положил еси на главе его венец от камене честна. Живота просил есть у Тебе, и дал еси ему долготу дний, в век века. Велия слава его спасением Твоим, славу и велелепие возложиши нань. Яко даси ему благословение в век века, возвеселиши его радостию с лицем Твоим. Яко царь уповает на Господа, и милостию Вышняго не подвижится. Обрящется рука Твоя всем врагом Твоим, десница Твоя обрящет вся ненавидящия Тебе. Яко положиши их яко пещь огненую во время лица Твоего, Господь гневом Своим смутит я, и снесть их огнь. Плод их от земли погубиши, и семя их от сынов человеческих. Яко уклониша на Тя злая, помыслиша советы, их же не возмогоша составити. Яко положиши я хребет во избытцех Своих, уготоваеши лице их. Вознесися, Господи, силою Твоею, воспоем и поем силы Твоя.

Слава, и ныне. Трисвятое. И по Отче наш. Тропари сия, глас 1.

Спаси Господи, люди Своя и благослови достояние Свое, победы державе Российстей на сопротивныя даруй, и Своя сохраняя Крестом люди.

Слава. Вознесыися на Крест волею, тезоименитому ныне граду Твоему, щедроты Твоя даруй, Христе Боже. Возвесели силою Своею державу Российскую, победы дая ей на сопостаты, пособие имущу Твое оружие, мiру непобедимую победу.

И ныне. Предстательнице страшная и непостыдная, не презри Благая молитв наших. Всепетая Богородице, утверди православных житие и спаси державу Российскую, подай же ей небесную победу Богом, Его же родила еси, едина Благословенная.

Господи помилуй (12). Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне, и присно, и во веки веком. Аминь.

Слава в вышних Богу, и на земли мир, в человецех благоволение (трижды без поклонов). Таже: Господи, устне мои отверзеши и уста моя возвестят хвалу Твою (дважды). И глаголет екса псалмы, легко, с тихостию и со всяким вниманием и страхом Божиим, яко к самому Богу беседуя невидимо, и о своих гресех умоляя Его. Братия же стоят руце имуше согбени к персем, главы же мало преклонены.

Господи, чтося умножиша стужающии ми, мнози востают на мя. Мнози глаголют души моей: несть спасения ему о Бозе его. Ты же Господи, заступник мой еси, слава моя, и вознося главу мою. Гласом моим ко Господу возвах, и услыша мя от горы святыя Своея, Аз уснух и спах; востах, яко Господь заступит мя. Не убоюся от тем людей, окрест нападающих на мя. Воскресни Господи, спаси мя, Боже мой. Яко Ты порази вся враждующия ми всуе, зубы грешником сокрушил еси. Господне есть спасение, и на людех Твоих благословение Твое. Аз уснух и спах; востах, яко Господь заступит мя.

Боже, Боже мой, к Тебе утренюю, возжада Тебе душа моя, коль множицею Тебе плоть моя, в земли пусте и непроходне и безводне. Тако во святем явихся Тебе, видети силу Твою и славу Твою. Яко лучши милость Твоя паче живот, устне мои похвалите Тя. Тако благословлю Тя в животе моем, о имени Твоем воздежу руце мои. Яко от тука и масти исполнися душа моя, и устне радости восхвалят Тя уста моя. Аще поминах Тя на постели моей, на утрених поучахся в Тя. Яко бысть Помощник мой, и в крове крилу Твоею возрадуюся. Прильпе душа моя по Тебе, мене же прият десница Твоя. Тии же всуе искаша душу мою, внидут в преисподняя земли. Предадятся в руки оружию, части лисовом будут. Царь же возвеселится о Бозе, похвалится всяк кленыися Им. Яко заградишася уста глаголющих неправду. На утрених поучахся в Тя. Яко бысть Помощник мой, и в крове крилу Твоею возрадуюся. Прильпе душа моя по Тебе, мене же прият десница Твоя.

Читайте так же:  Молитва Господу о даровании супруга

Слава, и ныне. Аллилуия, Аллилуия, слава Тебе, Боже (трижды, без поклонов). Господи помилуй (трижды). Слава, и ныне.

Господи, услыши молитву мою, внуши моление мое воистине Твоей, услыши мя в правде Твоей. И не вниди в суд с рабом Твоим, яко не оправдится пред Тобою всяк живыи. Яко погна враг душу мою, и смирил есть в земли живот мой. Посадил мя есть в темных, яко мертвыя веку, и уны во мне дух мой, во мне смутися сердце мое. Помянух дни древния, поучихся во всех делех Твоих, и в делех руку Твоею поучахся. Воздех к Тебе руце мои, душа моя яко земля безводная Тебе. Скоро услыши мя, Господи, исчезе дух мой. Не отврати лица Твоего от мене, и уподоблюся низходящим в ров. Слышану сотвори мне заутра милость Твою, яко на Тя уповах. Скажи мне, Господи путь, воньже пойду, яко к Тебе взях душу мою. Изми мя от враг моих Господи, к Тебе прибегох. Научи мя творити волю Твою, яко Ты еси Бог мой. Дух Твой Благии наставит мя на землю праву. Имене Твоего ради, Господи живиши мя, правдою Твоею изведеши от печали душу мою. И милостию Твоею потребиши враги моя, и погубиши вся стужающия души моей, яко аз раб Твой есмь. Услыши мя в правде Твоей Господи, услыши, и не вниди в суд с рабом Твоим. Дух Твой Благии наставит мя на землю праву.

Слава, и ныне. Аллилуия, Аллилуия, слава Тебе, Боже (трижды, с поклонами). Господи помилуй (12). Слава, и ныне.

Таже Бог Господь и явися нам, благословен грядыи во имя Господне.

Стих 1. Исповедайтеся Господеви, яко благ, яко в век милость Его.

Стих 2. Обышедше обыдоша мя, и именем Господним противляхся им.

Стих 3. Не умру, но жив буду, и повем дела Господня.

Стих 4. Камень, Его же небрегоша зиждущии, Сей бысть во главу углу, от Господа бысть Сей, и есть дивна во очию нашею.

Таже тропарь дню, или святому, или празднику .

Аще ли пост, поется Аллилуия, на глас октая. Стихи же глаголем:

Стих 1. От нощи утренюет дух мой к Тебе, Боже.

Стих 2. Правде научитеся живущии на земли.

Стих 3. Господи Боже наш, мир даждь нам, вся бо воздал еси нам.

Стих 4. Тако быхом возлюбленному Твоему.

Таже троичны во октаи, и обычная стихология, и седальны, и прочая по уставу.

Таже, псалом 50. Помилуй мя Боже.

Посем песни пророческия и каноны. На 9 песни канона поем песнь Пресвятей Богородице (от Луки, зачало 4):

Величит душа моя Господа, и возрадовася дух мой о Бозе Спасе моем (правый лик). И по коемждо стисе припеваем: Честнейшую херувим, и славнейшую воистину серафим, без истления Бога Слова рождьшую, сущую Богородицу Тя величаем. И поклон до земли. Аще ли неделя, или празднество, поклоны творим малыя, токмо последнии поклон земныи.

Яко призре на смирение Рабы Своея, се бо от ныне блажат Мя вси роди ( левый лик ).

Яко сотвори мне величие Сильныи, и свято имя Его, и милость Его в род и род на боящихся Его ( правый лик ).

Сотвори державу мышцею Своею, расточи гордыя мысли сердца их ( левый лик ).

Видео (кликните для воспроизведения).

Низложи сильныя со престол и вознесе смиренныя, алчущия исполни благ, и богатящияся отпусти тща ( правый лик ).

Восприят Израиля отрока Своего, помянути милости, якоже глагола ко отцем нашим, Аврааму и семени его до века ( левыи лик ).

Таже, песнь 9-я канонов. По 9-й песни оба лика совокупльшеся поем: Достойно есть, и творим поклон вси вкупе до земли. Таже, ектения малая. Аще ли неделя; поем на глас октая: Свят Господь Бог наш (трижды), таже светилен.

Посем, псалом 148. Хвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних. Хвалите Его вси ангели Его. Хвалите Его вся силы Его. Хвалите Его солнце и луна, хвалите Его вся звезды и свет. Хвалите Его небеса небес и вода яже превыше небес, да восхвалят имя Господне. Яко Той рече, и быша; Той повеле, и создашася. Постави я в век и в век века. Повеление положи, и не мимо идет. Хвалите Господа от земли, змиеве и вся бездны. Огнь, град, снег, голоть, дух бурен, творящая слово Его. Горы и вси холми, древа плодоносна и вси кедри. Зверие и вси скоти, гади и птицы пернаты. Царие земстии и вси людие, князи и вси судии земстии. Юноши и девы, старцы с юнотами, да восхвалят имя Господне. Яко вознесеся имя Того единаго. Исповедание Его на земли и на небеси, и вознесет рог людей Своих. Песнь всем преподобным Его, сыновом израилевом, людем приближающимся Ему.

Псалом 149. Воспойте Господеви песнь нову, хваления Его в церкви преподобных. Да возвеселится Израиль о сотворшем Его, и сынове Сиони возрадуются о Цари своем. Да восхвалят имя Его в лице, в тимпане и псалтыри да поют Ему. Яко благоволит Господь в людех Своих, и вознесет кроткия во спасение. Восхвалятся преподобнии во славе, и возрадуются на ложах своих. Возношения Божия в гортани их, и мечи обоюду остры в руках их. Сотворити отмщение во языцех, обличение в людех. Связати царя их путы, и славныя их ручными оковы железными. Сотворити в них суд написан, слава си есть всем преподобным Его.

Читайте так же:  Молитвы на благое дело работу

Псалом 150. Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении сил Его. Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по премногому величествию Его. Хвалите Его во гласе трубнем, хвалите Его во псалтыри и гуслех. Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органех. Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания. Всяко дыхание да хвалит Господа.

Таже, стихеры хвалитныя, и Слава, и И ныне по уставу. Посем глаголем: Слава показавшему нам свет, и прочая.

Аще ли на хвалитех стихер нет и мы глаголем: Тебе слава подобает, Господи Боже наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веком, аминь. Слава показавшему нам свет.

Слава в вышних Богу, и на земли мир в человецех благоволение. Хвалим Тя, благословим Тя (поклон), кланяемтися, славословим Тя (поклон), благодарим Тя великия ради славы Твоея (поклон). Господи Царю небесныи Боже Отче Вседержителю, и Господи Сыне Единородныи Исусе Христе, и Святыи Душе. Господи Боже Агньче Божии Сыне Отечь: вземляи грехи мiра, помилуй нас; вземляи грехи мiра, приими молитвы наша. Седяи одесную Отца, помилуй нас. Яко Ты един свят, Ты един Господь Исус Христос, в славу Богу Отцу, аминь. На всяк день благословим Тя, и восхвалим имя Твое во веки, и в век века. Господи, прибежище бысть нам в род и род. Аз рех: Господи, помилуй мя, и исцели душу мою, яко согреших Тебе. Господи, к Тебе прибегох, научи мя творити волю Твою, яко Ты еси Бог мой. Яко от Тебе есть источник живота, во свете Твоем узрим свет, пробави милость Твою ведущим Тя.

Сподоби Господи, в день сей без греха сохранитися нам. Благословен еси, Господи Боже отец наших, и хвально и прославлено имя Твое во веки, аминь. Буди Господи, милость Твоя на нас, яко же уповахом на Тя. Благословен еси Господи, научи нас оправданием Твоим. Благословен еси Владыко, вразуми нас оправданием Твоим. Благословен еси Святыи, просвети нас оправданием Твоим. Господи, милость Твоя во веки, и дела руку Твоею не презри. Тебе подобает хвала. Тебе подобает пение. Тебе слава подобает, Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веком, аминь.

Посем ектения. Исполним заутрения. Таже, на стиховне стихеры. Посем: Слава, и ныне, Богородичен. Таже:

Благо есть исповедатися Господеви, и пети имени Твоему, Вышнии, возвещати заутра милость Твою, и истину Твою на всяку нощь. Аще есть пост, глаголем дважды. Таже, Трисвятое. И по Отче наш, тропарь дню, или святому по уставу, и ектения и по возгласе глаголет псаломщик: Аминь. Приидите, поклонимся, трижды. И псалмы Перваго часа. И прочее. И отпуст.

Аще ли пост, то глаголем по Отче наш тропарь сии : В церкви стояще славы Твоея, на Небеси стояти мнимся, Богородице дверь Небесная, отверзи нам двери милости Твоея. Господи помилуй (40). Господи благослови. Господи Исусе Христе Сыне Божии, помилуй нас. Глаголем: Аминь. Небесныи Царю, державу нашу укрепи, веру утверди, языки укроти, мир умири, и святыи храм сей добре сохрани, и прежде отшедшия отцы и братию нашу в кровех с праведными учини и нас в православней вере и в покаянии, Господи, приими и помилуй, яко Благ и Человеколюбец.

Таже, Господи помилуй (трижды). Слава, и ныне. Честнейшую херувим, и славнейшую воистину серафим, без истления Бога Слова рождьшую, сущую Богородицу Тя величаем ( поклон великий ).

Именем Господним благослови, отче.

И творим великия поклоны, с молитвою святаго Ефрема, якоже предуказася на вседневней полунощнице. И абие начинаем первый час.

Видео (кликните для воспроизведения).

Библиотека нашего сайта — это уникальная коллекция материалов, жемчужиной которого является «Лицевой летописный свод Ивана Грозного». Кроме того, в библиотеке впервые размещён старообрядческий Архив Канцелярии архиепископа Московского и Всея Руси (РГАДА, фонд 1475).

Артикул: 9334
Формат(мм): 290*205
Количество страниц: 43
Год издания: 2008
Количество в упаковке: 15
Издательство: Свято-Троицкая Сергиева Лавра
Все книги этого издательства

Тип обложки: твердая
Бумага: белая
Вес, гр: 343

Артикул: 21083
Формат(мм): 245*340
Количество страниц: 44
Год издания: 2016
ISBN: 978-5-88017-414-0
Количество в упаковке: 14
Издательство: Издательство Московской Патриархии Русской Православной Церкви
Все книги этого издательства

На Вечерни
▪ Молитвы светильничныя – 3
▪ Молитва входа – 12
▪ Молитва главоприклонения – 13
▪ Молитва на литии – 14
▪ Молитва благословения хлебов – 19

На Утрени
▪ Молитвы утренния – 21
▪ Молитва главоприклонения – 39

Богослужебная книга из серии «Служебник в отдельных изданиях» (средний формат).

Это издание порадует священников, предпочитающих книги среднего формата. Такую книгу удобно держать в руках при чтении перед царскими вратами молитв светильничных или утренних. Художественное оформление книги (рамка, орнаменты, буквицы) повторяет богослужебное Евангелие, выпущенное нашим Издательством в 2014 году и получившее многочисленные положительные отзывы читателей.

Издание подготовлено Отделом богослужебных книг Издательства Московской Патриархии.

Заведующий отделом — священник Иоанн Нефёдов.

Редактор — Л. А. Емельянова.

Художники — А. В. Степаненко, А. Ю. Тарасов, О. Г. Тарасова.

Вёрстка — А. В. Терентьев.

Богослужебная книга из серии «Служебник в отдельных изданиях» (средний формат).

Это издание порадует священников, предпочитающих книги среднего формата. Такую книгу удобно держать в руках при чтении перед царскими вратами молитв светильничных или утренних. Художественное оформление книги (рамка, орнаменты, буквицы) повторяет богослужебное Евангелие, выпущенное нашим Издательством в 2014 году и получившее многочисленные положительные отзывы читателей.

Издание подготовлено Отделом богослужебных книг Издательства Московской Патриархии.

Заведующий отделом — священник Иоанн Нефёдов.

Редактор — Л. А. Емельянова.

Художники — А. В. Степаненко, А. Ю. Тарасов, О. Г. Тарасова.

Вёрстка — А. В. Терентьев.

Историческая судьба их 1 , положение в древнейших евхологиях славяно-русских и греческих и нынешнее место в Служебнике.

Историческая судьба вечерних молитв или, так называемых, светильничных 2 , читаемых священником во время предначинательнаго псалма 3 «Благослови душе моя Господа» ( Пс. 103 ), одинаково и ничем не разнится от молитв утренних. Совершенно при одинаковых условиях в судьбе их происходили совершенно однородные перестановки, добавления, сокращения и изменения. Одинаковые исторические условия оказали влияние и на их нынешний состав, и на то положение, какое они занимают в современном Служебнике и во вседневном богослужении.

Более точные и верные суждения относительно светильничных вечерних молитв можно высказывать на основании памятников XIV в., так как от этого времени уже имеется весьма много данных для этого. На основании этих последних можно видеть, что в XIV в. вместе с прежними списками молитв стали употребляться и новые, в которых, по словам того же Н.Одинцова 7 , число молитв в служебниках достигает уже до десяти и даже одиннадцати. При этом нужно иметь в виду, что по расположению молитв эти списки были разнообразны. В списке, например, с семью молитвами – первые четыре те, что имеются на тех же самых местах и в современном нам Служебнике, пятое место занимает молитва: «Благословен еси, Господи Вседержителю, сведый ум человечь», шестое – нынешняя молтива входа и седьмое – молитва на главопреклонение 8 . В списках, имеющих 10 и 11 молитв, нынешнее девятеричное число молитв добавляется молитвами: «Благословен еси, Господи Вседержителю» и молитвой прилежного моления 9 .

В составе вечерних молитв рассматриваемого времени мы наблюдаем особенность, слабые отголоски которой слышатся даже и в последующее время. По некоторым памятникам XIV в. можно судить, что одну из вечерних молитв, именно читаемую ныне седьмой «Боже Великий и Вышний, един имея безсмертие», священник иногда произносил во время чтения на клиросе «Сподоби Господи» 17 . Обычай этот в следующем столетии хотя и продолжает сохраняться в некоторых памятниках, но как редкое исключение, и молитва седьмая занимает в Служебнике уже непосредственное место после шестой 18 без всяких указаний на свое прежнее место.

Между рукописями этого времени в Казанской Духовной Академии, в бывшей Соловецкой библиотеке, нам пришлось встретить один такой служебник, в котором число светильничных вечерних молитв простирается до пятнадцати. Здесь порядок первых десяти молитв вполне сходен с вышеописанными служебниками, имеющими в себе десять светильничных молитв. На одиннадцатом месте мы видим здесь молитву: «Насладившись, Господи, видения вся дни твари величия Твоего», на двенадцатом – молитву: «Тебе присносущнаго Света егда невечерняго Боже наш», места тринадцатое, четырнадцатое и пятнадцатое занимают, молитвы: «Боже, приемляй неусыпающее славословие», «Владыко Вседержителю непостижимый, первосветлаго недомыслимая сила» и «Господи Боже наш, преклони сердца наша в послушание Божиих Твоих повелений» 24 . По поводу этого последнего памятника нужно заметить, что все молитвы, начиная с одиннадцатой, за исключенем молитвы: «Владыко Вседержителю непостижимый, первосветлаго недомыслимая сила», отнесены в другом памятнике этого времени к молитвам утренним. По этому служебнику, указанные нами сейчас молитвы положено читать на утрени во время пения канона, как это видно из следующего находящегося над этими молитвами надписания: «Сия же молитвы глаголи, егда канон поют» 25 .

Но как бы там ни было, если мы даже не будем принимать во внимание последнего из рассмотренных нами богослужебных памятников, по вопросу о количестве вечерних молитв и их распорядке в служебниках, то мы все-таки должны придти к тому несомненному убеждению, что они, эти молитвы, в это время не отличались желаемой устойчивостью и однообразием. Одни и те же молитвы в различных служебниках занимают разные места, но иногда в некоторых служебниках появляются и свои особые молитвы, которые отличают их от других подобных богослужебных памятников описываемого времени. Число молитв также не везде одинаково: одни служебники содержат в себе больше молитв, другие меньше. Господствующими служебниками нужно считать те, которые содержат в себе десять и одиннадцать молитв. Что же касается служебников с меньшим количеством вечерних молитв и большим против указанного (девять и пятнадцать молитв), то такие служебники, можно смело сказать, редкое исключение.

Настоящий состав вечерних молитв и их нынешний распорядок в Служебнике установились в северо-московской Руси, как мы сказали уже, со времени издания в Москве Служебника 1655 г., когда митрополитом Новгородским, впоследствии знаменитейшим Московским Патриархом Никоном, было признано необходимым исправить наш Служебник после сличения его с современными господствовавшими в ту пору в богослужебном употреблении греческими евхологиями. Гораздо позже установился нынешний порядок относительно состава и распорядка вечерних молитв в южно-русских служебниках, так как на юге России долго и после издания Служебника Патриархом Никоном и после утверждения его в качестве общеобязательного для всей России на соборе 1666–1667 гг., продолжали печатать с прежних южно-русских первопечатных изданий 33 .

Молитва четвертая имеет некоторое отношение к псалму, читаемому перед стихирами на «Господи, воззвах». Священник молится в ней о том, чтобы Господь Бог, прославляемый непрестанными славословиями и немолчными песнями от святых сил «исполни уста наша хваления Твоего, еже подати величествие имени Твоему святому», и дал бы нам участие со всеми боящимися Бога и хранящими заповеди Его.

Молитвы пятая и шестая, исполненные благодарения за блага, полученные от Бога в прошедший день, в то же время содержат в себе прошения о том, чтобы нам «избежати и прочее настоящаго дне. от различных козней лукаваго» «и дне прешедшую часть от всякаго уклонитися зла», «ненаветну жизнь нашу соблюсти» «и прочее непорочно совершити пред святою славою Твоею, пети Тя единаго благаго и человеколюбиваго Бога нашего». По самому содержанию, настоящие молитвы имеют самое непосредственное отношение к вечерним псалмам и песням, которые содержат в себе те же самые прошения. Прямое родство с какою-нибудь из составных частей вечернего богослужения указать трудно, так как нынешний чин его утерял весьма многое из того, что содержал он в древнейшее время 61 .

Нынешняя молитва входа представляет по своему содержанию перифраз псалма перед стихирами на «Господи, воззвах». В ней священник молится о том, чтобы Господь Бог «исправи молитву нашу, яко кадило пред Тобою, и не уклони сердец наших в словеса или в помышления лукаветва, но избави нас от всех ловящих душы наша, яко к Тебе, Господи, Господи, очи наша на Тя уповахом не посрами нас, Боже наш». Существовавшие над этой молитвой в древнейшее время надписания: euch antijwnou h, pro tou Kurie ekekraza 65 или euch esperinh h eiV to Kurie ekekraxa 66 , вполне устанавливают эту связь и указывают настоящее место этой молитве.

О девятой молитве на главопреклонение мы не будем говорить. Она занимает свое настоящее место, которое за ней оставалось и в древнейших богослужебных памятниках.

Если мы и в данном случае обратим внимание на заключение каждой из светильничных вечерних молитв, то мы увидим, что заключителные их возгласы могут тоже свидетельствовать о древнейшем распорядке этих молитв в чине вечерни. Так, например, первая и четвертая светильничные молитвы оканчиваются словами «Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение», которые составляют ныне возглас после великой ектении. Вторая молитва имеет возглас «Яко Твоя держава и Твое есть царство, и сила, и слава», произносимый ныне после первой малой ектении. Возглас третьей молитвы: «Яко благ и человеколюбец» оканчивает собой вторую малую ектению. Шестая молитва и третья малая ектения заключаются возгласом: «Яко Ты еси Бог наш и Тебе славу возсылаем»quot;. Возгласом: «Яко благ и человеколюбец» оканчивается просительная ектения «Исполним вечернюю молитву нашу».

Итак, из всего нами сказаннаго относительно вечерних светильничных молитв ясно вытекают следующие положения:

1. Количество и распорядок молитв в наших служебниках рукописных и старопечатных неодинаковые.

2. Причина этого обстоятельства всецело кроется в греческих евхологиях, с которых наши служебники были буквальным переводом.

3. Располагались молитвы в древнейших наших и греческих богослужебных памятниках по всему чину вечерни или утрени, а не читались священником в одном месте, т. е. во время шестопсалмия или предначинательного псалма. Положение той или иной молитвы в чинах утреннего и вечернего богослужения обозначалось надписаниями вроде следующих: «молитва 50 псалму» (euch pro tou pentikostou), молитва «Слава в вышних» (euch eiV to Doxa en uyistoiV qew), молитва пред пением «Господи воззвах» (euch antijwnou h, pro tou Kurie ekekraza) и т. д., и т. д.

4. Содержание вечерних и утренних светильничных молитв и их нынешние возгласы, сходные в большинстве случаев с возгласами, содержащимися в самих чинах утреннего и вечернего богослужений, как заключения к ектениям великим и малым, свидетельствуют тоже о древнейшем распорядке тех и других молитв по всему чину от его начала до конца. В противном случае факт повторения одних и тех же возгласов в чинах утреннего и вечернего богослужения и сходство молитв по содержанию с песнями и псалмами того и другого из богослужений останутся непонятными.

5. Сгруппировались те и другие молитвы в одно место в нашем Служебнике со времени появления в этом последнем так называемого DiataziV ierodiakoniaV, приписываемаго Константинопольскому Патриарху XIV в. Филофею, и, в частности, со времени попытки слить упомянутый diataziV с молитвами, которые до сего времени одни только писались в Служебнике и положение их в чине обозначалось вышеуказанными надписаниями, сохранявшимися по традиции на первых порах и в этого рода памятниках.

6. Утвердившийся в богослужебной практике XV в. нашей Русской Церкви Иерусалимский Устав, а вслед за тем начавшееся в XVI в. книгопечатание, по отношению к Служебнику, впрочем, имевшее приложение лишь в начале XVII столетия, помогли обособлению вечерних и утренних молитв от самого чина, обезличили молитвы, изгладив существовавшие дотоле надписания над ними и закрепили за ними то место, на котором мы видим их в нынешнем Служебнике.

7. Окончательно выработался нынешний состав молитв утренних и вечерних и их распорядок в Служебнике для московских изданий его со времени 1655 г., а для южно-русских уже во второй половине XVIII столетия.

/ «Московские Епархиальные Ведомости», №9–10, 2004 г.

Эта работа выдающегося историка-литургиста А.А.Дмитриевского, впервые была опубликована в журнале «Руководство для сельских пастырей». – Киев, 1888, №36.

Вечерние молитвы называются в Служебнике (Служебник киевского издания 1822. Л. 1 об. Слич. киевское издание 1824. Л. 3; Tupik. Venet. edt. 1643. р. 2 об.) светильничными (eucai tou lucnikou) потому, что читаются они священником при захождении солнца, когда настает время на вечерни зажигать светильники (ta lucnika) и потому еще, что содержат в себе благодарение Богу за ночной свет, даруемый нам в свечах, и моление о том, чтобы Господь под образом вещественного света наставил нас на путь Свой и научил ходить в истине Его и т. д. (Вениамин (Краснопевков), архиеп. Новая Скрижаль. СПб., 1884. С. 79).

Служебник. Рукопись Софийской библиотеки №524. Л. 54 об. – 60. (Н.Одинцов. Порядок общественного и частного богослужения в Русской Церкви до XVI в. С. 91).

Рукопись Софийской библиотеки №518. Л. 1–2 и 3 об.

Рукопись Софийской библиотеки №524. Л. 62 об.; №518. Л. 2 об.

Утренние Светильничные молитвы
Оценка 5 проголосовавших: 1

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here